Stacks Image 9

Det tar 40 - 50 dagar att skaffa sig nya vanor

Yoga handlar också om att sköta om kroppen, vårt livsfordon. Det är viktigare än någonsin att hjälpa kroppen att renas och ge kroppen support i sina processer.
Tänkvärt är att under 97% av människans tid på jorden har vi varit nomadiserande jägare-samlare. Det är vår biologiska prägling.
Vår moderna livsmiljö är inte lika ren och enkel som ursprungsmänniskans.

Drick vatten Börja dagen med en liter ljummet, lätt saltat vatten. Ljummet för att inte kyla ner dig. Lätt saltat för att inte laka ur kroppen på mineraler.
Alla vår celler producerar avfall som skall transporteras bort ur kroppen via utandning, svett, urin och avföring. Känner cellen att det är brist på vatten så släpper den inte ifrån sig vare sig vatten eller avfall. Uttrokning är ett större hot för cellen.
Men finns det riktlig tillgång till vatten så släpper cellen iväg "dyngvattnet" och fyller på med friskt vatten. Alla har vi ju känt av den här effekten. Om vi dricker ett stort glas vatten när det är varmt blir vi gärna kissnödig på en gång.
Lägg gärna in vardagsrutinen - drick tre stora glas ljummet saltvatten på morgonen.


Skölj näsan Använd Neti-kannan dagligen för att skölja näsan med ljummet saltvatten. Luften vi andas är allt annat än ren. När vi gör nässköljning tvättar vi effektivt näsans filter och spolar igenom bihålorna. Vi håller undan bakterier och partiklar och startar dagen med en känsla av friskhet och öppenhet. Dessutom behöver vi inte gå igenom regelbundna förkylningsperioder som om de skulle vara en självklar nödvändighet.

Utsätt dig för solen
Att låta solen beröra ditt skinn är det enklaste och effektivaste sättet att fylla på med D-vitamin och stärka ditt immunförsvar. Finns det en brist på D-vitamin passiviseras immunförsvaret och vi ger fritt spelrum för allehanda sjukdomsangrepp och infektioner. Vår livsstil gör att vi t.ex. utsätts för 2000 cancerangrepp per dag! Immunförsvaret oskadliggör angreppen och alla andra hot, men bara om det finns tillräcklligt med D-vitamin i blodet.
D-vitamin fungerar som "start-gas" för T-lymfosyterna.
Var i solen på ett naturligt sätt så bygger solen automatiskt upp ett skydd mot UV-strålningen som också finns med. Det skall vara en sund balans i allt. Det är det yogiska synsättet.

Bli hungrig med jämna mellanrum
Kroppen stimuleras och aktiveras av att det är tomt i förråden. En ständig tillgång till mat påverkar systemet som en muskel som inte används, den blir försvagad.
Gärna regelbundna måltider - men inte hela tiden.
Fasta t.ex.16 timmar per dygn eller en dag i veckan eller några dagar i rad per månad. Välj det som passar dig, men se till att bli rejält hungrig lite då och då. Det trimmar hela systemet. Dina blodvärden blir bättre, kroppens reparation och återuppbyggnad blir effektivare och din kroppsvikt optimeras. De där sista försmädliga kilona försvinner.

ohmtecken
Välkommen in i processen
önskar

Stacks Image 22